Regenerácia a prevencia zranení kolien

07.04.2018

Akýkoľvek úraz, ktorý nedoliečime ovplyvňuje naše telo a pohyb. Všetci ktorí majú skúsenosť s určitým zranením (či už pri športe alebo v práci) vedia, že z dlhodobého hľadiska majú následky úrazu svoju cenu. Povedzme si bližšie o problematike a zraneniach najzložitejšieho kĺbu na ľudskom tele - KOLENO.

Kolenný kĺb sa skladá z troch kostí. Stehenná kosť, holenná kosť a jabĺčko. Netreba zabudnúť na píšťalu, kosť predkolenia. ktorá však priamo nezasahuje do kolena ale spolu s holennou kosťou tvorí predkolenie. 

Poďme ďalej. Menisky a skrížené väzy . Priestor kde sa spája dolná časť stehennej kosti a horná plocha predkolenia je vyplnená meniskami. Tie sa skladajú z chrupky a väziva. Treba brať na vedomie aj to, že čím sme starší tým sa naše kĺby opotrebujú viac a viac a dochádza k poškodeniu. Preto netreba zabudnúť aj na výživové doplnky stravy pre naše kĺby. 

Pohyb je všestranná záležitosť a stav kolien sa môže odrážať hlavne od toho aké pohybové aktivity preferujeme. Iné riziká a úrazy hrozia pri loptových hrách (futbal, hádzaná , basketbal) a iné zase pri napr. klasických silových tréningoch, behaní a podobne. 

V dnešnom článku si rozoberieme loptové hry. Ako bývalý futbalista viem akú záťaž musia zniesť kolená pri záťaži 5-6 tréningov za týždeň vrátane zápasu. Preto aj keď dnes nás kolená nebolia nemusí to tak byť aj za mesiac či dva. Najčastejšie zranenia ktoré nám pri loptových hrách hrozia sú:

  • ruptúra krížnych alebo postranných väzov následkom rýchlej zmeny smeru.
  • poškodenie meniskov z rotačných pohybov alebo pri páde,
  • vykĺbenie jabĺčka pri súboji s protihráčom a mnoho ďalších. 

Telo človeka a zdravotný problém nikdy nie je len o jednom kĺbe alebo svale. Samozrejme, ak nejde o akútny úraz ako natiahnutie prípadne iné poškodenia pohybového aparátu. Telo je celok a konkrétny problém, ktorý vznikol je už len následkom viacerých faktorov a vykonávaných pohybov. 

Základným predpokladom zdravia našich kolien ktorí si vieme zmerať aj sami sú napríklad drepy. Samozrejme prvým úspešným krokom je zvládnuť ho správne. Tzn. , že ak zvládneme urobiť drep tak aby sme si sadli na päty pričom naša rovnováha zostáva zachovaná ohybnosť dolných končatín je v poriadku. 

Pokiaľ sa do drepu nedostaneme (najčastejšia príčina zdvíhanie piat) treba nám podložku ktorý nám zaručí vyrovnaný chrbát. Ak nám problém drep nerobí potom už len zostáva jediné nepísané pravidlo a to spraviť ráno a večer presne toľko drepov koľko máme rokov. Nácvik drepu môžete vidieť aj tu (video).

Pokiaľ máte problém a cítite bolesť v kolenom kĺbe alebo máte po operácií, pokojne navštívte náš DEVA- Gym v Topoľčanoch,  kde Vám vieme pomôcť. 

Nakoniec si len ukážeme pár obrázkov kde náš fyzioterapeut Mário využil metódu kineziotejpingu po operácií kolena respektíve plastiky predného krížneho väzu. Viac o kineziotejpingu sa dozviete TU.